مامور ۴۷ برگشته است. آخرین دیدار گیمر ها با هیتمن در Hitman: Absolution بود که مامور ۴۷ درگیر قتل دایانا شد و آخر هم دست های پشت پرده آن را از بین برد. چند سالی میشود از IO Interactive خبری نبود تا اینکه این استودیو با سری جدیدی از هیتمن بازگشت.با نقد و بررسی گیمیز همراه باشید.


اسم بازی جدید از سری هیتمن هم بدون هیچ پس/پیشوندی هست, نام کامل بازی Hitman خواهد بود. البته این به این معنا نیست که مثل عناوینی همچون Tomb Raider قصد دارد ریبوت بسازد یا کارکتر را از نو پایه گذاری کند. هیتمن جدید قرار است در تاریخ ۱۱ مارج ۲۰۱۶ برای پلتفرم های نسل جدید و PC منتشر شود, وظیفه انتشار هم طبق معمول بر عهده شرکت اسکوئر اینکس است. سبک بازی همان مخفی کاری – ماجرایی خواهد بود و Hitman 2016 ششمین بازی از سری هیتمن خواهد بود. نکته متفاوت این بازی نسبت به شماره های قبلی در نوع انتشار آن خواهد بود. هیتمن جدید به صورت سریالی عرضه خواهد شد, به این شکل که هر قسمت در تاریخ جداگانه ای منتشر خواهد شد. پس هیتمن جدید بیش از این که یه بازی مخفی کاری ماجرایی باشد حالت سریالی به خود گرفته که این امر سریالی شدن مدتیست توسط استودیو های دیگر هم به شکل اجرایی در آمده و نتیجه خوبی برای سازنده حاصل کرده است. نمونه آن را میشود بازی های جدید شرکت تل تیل گیمز نام برد.

همچنان بازکنان کنترل مامور کچل دوست داشتنی با کد رمز ۴۷ را در اختیار دارند. شخصی که به عنوان یک قاتل استخدام شده , آموزش ها و مهارت های لازم را نیز دیده و دستورات را به شکل تمیز و کار شده ای خوب جلوه میدهد تا آثاری از وقوع قتل در میان نباشد و اهداف را از سریع و بدون جلب توجه از پای در می آورد. همانطور که میدانید پایه بازی هیتمن مخفی کاری بوده, گیم پلی به سبکی طراحی شده تا راه های مختلفی را برای رسیدن به هدف در خود بگنجاند. Hitman 2016 نیز از این قائده مستثنی نبوده و حتی راه های بسیار بیشتری را پیش روی شما قرار خواهد داد. به شکل کلی اگر هر قسمت از بازی هدفی به عنوان ترور داشته باشد, در هیتمن جدید میشود از چندین و چند روش آن را از بین برد. قسمتی از آین راه ها در شماره های قبلی هیتمن دیده بودیم و قسمتی نیز تازه به بازی اضافه شده تا نوعی تجربه منحصر به فرد را منتقل کند. شیوه قتل میتواند عمدی باشد یا غیر عمدی, اتفاقی باشد یا غیر اتفاقی. همه این مسائل به دست بازیکن تعیین میشود. اینکه گیمر بخواهد بدون سر و صدا و با مسموم کردن هدف آن را به قتل رسانده , یا کمی سر و صدا به آن اضافه کند و با منفجر کردن بمبی در بالای سر هدف , آن را به شکل اتفاقی بکشد. نمایان کردن قتل به شکل اتفاقی در آخر هر مرحله امتیاز بیشتری برای شما به ارمغان خواهد آورد. مواردی مثل عوض کردن لباس , مخفی شدن و غیره نیز در هیتمن های قبل دیده بودیم که حالا در هیتمن جدید با رنگ و بوی تازه تری وارد میدان شده است. در هیتمن جدید محدوده های رسیدن به هر نقطه سختر شده, به گونه ای که رسیدن به منطقه مورد نظر بدون لباس مخصوص ( میتواند آشپزخانه رستورانی باشد, یا آرایشگاه مزون لباس ) پس قبل از اینکه کسی به شما شک کند باید لباسی مناسب تهیه کنید. اما مشکل شما تنها با پیدا کردن لباس جدید برطرف نمیشد حتی موقعی که به گارد ها برسید امکان دارد شما را چک کرده و این یعنی هوش مصنوعی همواره به شما شک خواهد داشت و حسابی باید مراقب باشید.

مامور 47 با دستی پر بازگشته است!

از جمله بخش های جدید و جذاب شاید اضافه شدن ماموریت های محدودی باشد که در طی زمان خاصی از بازی ظاهر میشوند که زمان کمی فرصت دارید آن را کامل کنید. این ماموریت ها کاملا اتفاقی در طی انجام ماموریت اصلی ظاهر میشود. این ماموریت ها به نوعی مکمل ماموریت اصلی خواهد بود و اگر بازیکن خود را به جایی که مشخص شده برساند حتی راجب اهداف و کار های آتی هدف اصلی که قصد ترور آن را داریم را نیز میتوانیم بدست بیاوریم. قطعا یکی از محبوب ترین سری هیتمن Hitman: Blood Money است, تیم سازنده هم یک سری از ویژگی های ساختاری بازی را مثل هیتمن : خون بها تعبیه کرده و قسمت هایی هم از Hitman: Absolution در هیتمن جدید استفاده شده اند که هر ۲ المان از بازی های یاد شده برای هیتمن جدید لازم بود.

نکته بسیار خوبی که میشود در Hitman 2016 دید وسعت بالای هر نقشه از مراحل بازی است. به طور متوسط وسعت مناطق در هیتمن جدید شش تا هفت برابر بزرگ تر از Hitman: Absolution خواهد بود. اگر به یاد داشته باشید, در Absolution حالتی با نام Contracts وجود داشت که میشد در آن با حالات و ویژگی های گوناگونی اهداف را ترور کرد که این اعمال انجام شده توسط بازیکن را میشد به اشتراک گذاشت تا بقیه هم شاهد رکورد شما در زمین زمان قتل و بقیه جزئیات آن باشند. این حالت به همراه اضافه شدن چند ویژگی جدید در Hitman 2016 برگشته است.

این همان هیتمنی است که آن را میخواهیم! کلی ایده وحشتناک برای کشتن هدف توسط یک قاتل خونسرد امکان پذیر خواهد بود. این کار توسط مامور ۴۷ به مرحله اجرا در می آید. مخفی کاری سندباکس با اختیارات نامحدودی که برای مامور ۴۷ تدارک دیده شده است نتیجه کلی ایده کشتن را بر جای میگذارد. به عنوان مثال مرحله ای از بازی در پاریس اتفاق می افتاد که میشد به وسعت منطقه و جمعیت بسیار زیادی که بیرون و داخل منطقه حضور داشتند فقط نگاهی کرد تا اولین جرقه کشتن هدف آن هم با خراب کاری و سرصدا بدون اینکه کسی بفهمد را پایه ریزی کرد. بهتر است کمی راجب ماموریت هیتمن در پاریس صحبت کنیم. با رسیدن مامور ۴۷ به مکان مورد نظر, شاهد طراحی بسیار با شکوه آن بودیم که آبشار مصنوعی به همراه بنایی عظیم و پر جزئیات هستیم. در جای جایه بازی NPC ها در حال تعامل اند و غروب دل انگیز آفتاب هم جذابیت خاصی به محیط داده بود. با گذر از محل اصلی وارد ساختمانی که در واقع کلوپ مد بود شدیم. روبروی ما سالن بسیار بزرگی بود که حجم عظیمی از NPC در آن موج میزد. کمی جلوتر قسمت آرایش و به عبارتی پشت صحنه مراسم بود. در قسمتی دیگر زیرزمینی وجود داشت و قسمتی دیگر که منتهی به طبقات فوقانی و زیر شیروانی میشد. در طبقه اول بالاخره هدف خود را پیدا کردیم. Viktor Novikov شخصی بود که از راه پله ها به پایین آمده و با حضار در سالن صحبت میکند. در همین بهبوهه توجهمان به دیگر نقاط بازی جلب شد, در قسمتی از نقشه اسکله ای وجود دارد که دارای قایق موتوری است و مکان خوبی برای گریختن از منطقه با آن بعد از ترور هدف اصلی است. غیر از این سکوی فرود هلیکوپتر را نیز مشاهده کردیم که البته رسیدن به آن کمی دشوار است چرا که گارد امنیتی در حال مراقبت از آن است. برجی نیز در آنجا وجود دارد که مکان مناسبی برای اختفا و آماده کردن تک تیر انداز بواسطه کشتن هدف است. گیم پلی سند باکس گونه بازی بیشتر به Hitman: Blood Money قصد دارد خود را نزدیک کند که البته بعد از سال ها کمی تغییرات یافته و رنگ و لعاب جدید تری به خود گرفته است.

خود تیم IO مشتاق است ارزش های قدیمی هیتمن به شماره جدید بازگردد, البته پایه اصلی در واقع نمیتواند چیز متفاوت تری را نسبت به هیتمن های گذشته ارائه دهد, سبک همان سبک است اما محتوی گیم پلی به صورت کله میتواند ارتقاء های کوچکی نسبت با به ارث بردن نکات ارزشمند گذشته در خود داشته باشد. اپیزودیک کردن هیتمن ۲۰۱۶ برای اولین برای این سری رخ میدهد که شامل قسمت های مختلف خواهد بود که به مرور زمان منتشر خواهد شد. شما باید قیمتی معادل ۶۰ دلار آمریکا یا ۴۰ یورو اروپا برای بازی بپردازید و تا انتشار قسمت اول منتظر بمانید, به مرور زمان تا سال آینده محتوی بیشتری به آن اضافه خواهد شد. درمورد اینکه هیتمن بصورت اپیزودیک منتشر میشود در شبکه های مختلف جامعه گیمر ها بازخورد های مختلفی دیده شد. اما با وجود تمامی این مسائل انتظار میرود با محتوی بزرگتر و تجربه ای جالبتر نسبت به Absolution را شاهد باشیم.

کارگردان خلاق Hitman 2016 آقای Christian Elverdam درمورد بازی اینگونه میگوید : “ما بازی مهمی را داریم میسازیم که بزرگتر از Absolution هست. شما قیمت پایه ای با مبلغ ۶۰ دلار را پرداخت خواهید کرد که به مرور زمان محتوی بیشتر و بیشتری به شما داده میشود. در اینجا ۲ راه مختلف وجود دارد تا به بازی برسید, راه اول شما میتوانید به صورت زنده شاهد تجربه هیتمن شوید و هر قسمت را همان روز بعد از انتشار تجربه کنید یا اینکه صبر کنید و قسمت کامل شده آن را یک جا بخرید و این تمام چیزی است که شما میتوانید به عنوان طرفدار برای گرفتن آن را انتخاب کنید.”
Elverdam در ادامه افزود ” به لطف انتشار بازی به صورت اپیزودیک بیشتر میتوانیم محتوی بازی را کامل کنیم و محوریت فقط کشتن یک هدف و فرار از منطقه نباشد. گاهی اهداف تصادفی نیز پیدا میشود که اگر دست نجنبانید او را از دست خواهید داد یا اطلاعات بسیار مفیدی راجب هدف اصلی خواهد بود که در پیدا کردن آن کمک شایانی به شما مکیند. به طور خلاصه این ماموریت ها را باید خودتان پیدا کنید و دنبالش بروید. این گونه نیست خیلی راحت به آن دسترسی داشته باشید.” و اما درمورد هدف اصلی ” شخصی که قصد کشتن آن را دارید همیشه در حال حرکت اطراف نقشه است, پس نمیشود زیاد راجب اینکه هدف بعدا کجا میرود پیش بینی دقیقی کرد و تنها راه آن بدست آوردن اطلاعات جانبی از ماموریت های اتفاقیی است که در طی بازی به نمایش در می آید. کشتن هم راه و روش های زیادی دارد, قتل خونین یا قتل بدون دردسر انتخابش با شماست, اما قرار گرفتن در هر یک از این موقعیت ها نیاز به یک استراتژی اولیه دارد که شامل داشتن لباس مخصوص آن منطقه برای عدم شک گارد و هدف به شماست, دوم پیدا کردن پوزیشن مناسب برای اینکه هدف در نزدیکی یا مجاورت شما باشد. البته میشود در بعضی قسمت ها بمب را بالای لوستر, پلکان نورپردازی و… کار گذاشت و به محض رسیدن هدف زیر آن با کشیدن تریگر آن را منفجر کنید و قتلی اتفاقی را درست کنید و بدون جلب توجه از منطقه بگریزید. مورد آخر چیزی بود که بیشتر در عناوین قبلی و صد البته Blood Money دیده بودیم که چگونه میشد قتل ها را با آزادی عمل زیادی انجام داد. حالا در هیتمن جدید نیز میتوان این ایده ها را پیاده سازی کنید, چرا که محیط بزرگی در انتظار شماست که شامل اجزا و آیتم های زیادست.”

روش جدیدی که تیم IO در انتشار Hitman 2016 بدست گرفته و سیستم طییعی پیاده شده در داستان به شکلی است که با انجام یک ماموریت میشود محتوی آن را با دوستان به اشتراک گذشت و راجب اتفاقات آن صحبت کرد کمی شبیه به کار اپیزودیک استودیو Telltale , اینکار یک حرکت هوشمندانه است تا مردم درمورد هیتمن یک سال بدون خرید هیچ مورد اضافی دیگری در کنار خود نگه دارند. شاید چالشی که برای IO وجود دارد حوادث و اتفاقات کافی به مردم است , از طرفی برای این تیم این روش وسیله ای ارزشمند برای بازخورد ها و نکات منفی و مثبت است تا IO در ادامه هر قسمت تغییراتی مناسب با شرایط را اعمال کند.

اسلحه مخصوص 47 همچنان آیتم اصلی شما خواهد بود.

در طول نسخه نمایشی ۴۷ توانست از چندین و چند راه مختلف هدفش را به قتل برساند, شما میتوانید یک پیچ گوشتی را از بالای مکانی ایستاده و با پرتاب کردن آن شخصی را بکشید. شما میتوانید یک نوشیدنی مسموم را در نزدیکی هدف خود آماده کنید تا با نوشیدن آن بدون جلب توجه کشته شود. کمی خشن تر هم میشود بود! کشتن گارد ها و بقیه افرادی که در منطقه حضور دارند را نیز میشود قتل عام کرد. همچنین میشود از مواد منفجره هم استفاده کرد و یا آلارم را به صدا دربیاورید و در شلوغی که کسی توجهی به شما ندارد هدفتان رو معدوم کنید.

کارگردان بازی درمورد رسیدن به هدف هم اشاراتی میکند “به عنوان مثال در پاریس وقتی وارد منطقه میشوید مشاهده میکنید یک خبرنگار دارد راجب هدفی که شما قصد کشتنش را دارید صحبت میکند. با ورود به سالن مد و قسمت اصلی که اولین بار هدف اصلی – Viktor Novikov – را ملاقات میکنید میشود او را با شمشیر, تبر, اسلحه گرم و هر چیز دیگری کشت که کمی خوشنت آمیز تر و اکشن تر میشود. اما چیزی که ما در هیتمن جدید باید به آن توجه کنید دنبال کردن هدف و گوش کردن به صحبت های آن هاست, چرا که رسیدن به مکانی امن و کشتن بدون دردسر مساوی با پاداش بیشتری برای شما خواهد بود. ” در ادامه Elverdam افزود “این فرصت برای ما وجود دارد تا بهترین هیتمن را بسازیم. ما بدنبال هدفی هستیم که بعد از ۱۵ سال همچنان یک هیتمن عالی بسازیم. Hitman: Blood Money بازی بزرگی بود که طرفداران هم عاشق آن بودند که در ذات خود یک سندباکس گیم پلی بزرگ است و هدفی که در هیتمن جدید وجود دارد نیز همین است. با توجه به ساخت Absolution ما کمی تغییرات داده ایم , مثلا در Absolution افرادی که در سطح نقشه بودند کمی ساکت و کم سر و صدا بودند. اما در هیتمن ۲۰۱۶ زنده تر و پرجزئیات تر خواهند بود. “

ساختن یک Hitman واقعا کار دشواری است, تهیه محیطی پویا و پر از امکانات و غیره زمان بر خواهد بود. IO تمام سعی خود را روی بازی گذاشته تا بتواند غرور از دست رفته هیتمن را به مانند Blood Money برگرداند, چیزی که هم خود سازنده و هم هواداران پر و پا قرص هیتمن میخواهد. تاریخ عرضه بازی در سال ۲۰۱۵ در نظر گرفته شده بود, اما تاخیری چند ماهه باعث شد تا هیتمن جدید را در ۱۱ مارچ ۲۰۱۶ ملاقات کنیم.