هیدئو کوجیما ( Hideo Kojima ) بی شک یکی از جالب توجه ترین سازندگان معروف بازی در تاریخ دنیای بازی‌های رایانه‌ای است،در ادامه با گیمیز همراه باشید.

 گفتن کلمه “معروف” به این دلیل است که او طراح و توسعه دهنده سری بازی های پرطرفدار Metal Gear Solid بوده به عنوان یکی از بهترین بازی های مخفی کاری و اکشن ماجرایی در تاریخ. جالب توجه به دلیل تمام تلاش‌هایی که برای ساخت سری بازی‌های Metal Gear انجام داد. وی در نهایت به دلایل مختلف مجبور به ترک Konami شد.
دلیل ترک او هنوز کاملا مشخص نیست و جزئیات در هاله ای از ابهام قرار دارند اما بر اساس اندک گزارشات ما مدارک زیادی وجود دارند که اثبات می کنند این امر تقصیر کونامی بوده است. همه ی این مشکلات در زمان عرضه Metal Gear Solid V : The Phantom Pain که یکی از بهترین بازی های سال 2015 بود، اتفاق افتاد. علی‌رغم همه‌ی این‌ها در این مقاله می‌خواهیم پنج حقیقت جالب در مورد استاد کوجیما را با شما به اشتراک بگذاریم.

hideo-kojima-five-amazing-facts-1


حرفه‌ی Live Action

همه در مورد شیفتگی کوجیما نسبت به فیلم های سینمایی اطلاع دارند، همانطور که در آخرین اثر یعنی MGS V توانست صحنه های سینمایی فوق العاده ای را خلق کند اما خود او نیز نقش های اکشن- زنده مختلفی را ایفا کرده است.
چندین فیلم ژاپنی وجود دارد که کوجیما نقش کوچکی در آن ها ایفا کرده است مثل فیلم Azumi که در سال 2003 عرضه شد و کوجیما در نقش Bandit بوده و فیلم Versus در سال 2000 که او نقش یک Extra را ایفا می‌کرده است. هر دو فیلم به کارگردانی Ryuhei Kitamura تولید شده که نشان دهنده دوستی میان این دو می‌باشد.

ارتباط با Wachowskiها
دوستی کوجیما با کارگردانان چیز کوچکی نیست در حقیقت او با برادر و خواهر Wachowski یعنی Lana و Andrew دوست است. همان کسانی که سه گانه Matrix، Speed Racer و Jupiter Ascending را ساخته اند. گرچه Jupiter Ascending افتضاحی بیش نبود اما Wachowski ها بار ها علاقمند به ساخت بازی Matrix با همکاری کوجیما بودند ولی به دلایلی در نهایت این ایده به مرحله اجرا نرسید. این امر می تواند کمبود بازی هایی با محوریت فیلم Matrix و استفاده بسیار از المان های واقعیت مجازی MGS 2 : Sons of Liberty را نشان دهد.


hideo-kojima-five-amazing-facts-2


کارگردان کوجیما!
در ژاپن نام های افتخاری به صورت لقب برای یک شخص استفاده می‌شود. برای مثال san به معنای “آقای” است، پس اکثر مردم با این حساب کوجیما را با Kojima-san می‌شناسند. در حالی که خود کوجیما بیشتر علاقه دارد که Kantoku Kojima صدا زده شود به دلیل این که او فکر می‌کند یک کارگردان فیلم است! وی از هر زاویه ای که نگاه کنید بسیار متفاوت از چیزی هایی که در بازی ها و فیلم ها دیده می شود، است. این نیز می تواند دلیل موجهی برای نامیدن خود به عنوان کارگردان در پایان هر یک از Chapter های MGS V: TPP باشد، گرچه قصد گلایه نداریم-بازی خوبی بود.

او معتاد فیلم دیدن است
شاید شما خودتان کوجیما را یک معتاد فیلم بدانید و زیاد در مورد این حقیقت متعجب نباشید اما باید بدانید که او تنها چهار ساعت در روز می خوابد! قاعدتا باید کاری جز کار کردن نیز انجام دهد درست است؟ ماجرا جایی جالب می شود که بدانید کوجیما تا حدی به دنیای سینما علاقه مند است که هر روز یک فیلم را می بیند. از فیلم های مورد علاقه او می توان به A Space Odyssey و Escape from New York نام برد که قهرمان فیلم دومی، الهام بخش شخصیت Solid Snake بود. John Carpenter کارگردان این فیلم کاملا از این الهام آگاه بود اما از کوجیما شکایتی نکرد چون می دانست که او آدم خوبی است.


hideo-kojima-five-amazing-facts-3


از اقتصاد تا طراحی بازی
باور کنید یا نه هیدئو کوجیما شغل خود را از ساخت بازی شروع نکرد. او درحقیقت تا قبل از بوجود آمدن Famicom ( کنسول دیسکی نیتندو) یک دانشجو اقتصاد بود و بعد از آن وجه خود را تغییر داد و تصمیم گرفت که دیزاینر بازی های رایانه ای شود. علیرغم نصیحت های دوستان و معلمانش او به کار خودش ادامه داد تا اینکه با دانش برنامه نویسی محدود خود بعد از وارد شدن به کونامی اولین بازی نه چندان موفق خود را در سال 1986 ساخت. این که بازی کوجیما یک شکست بود برای هیچ کس چیز عحیبی نبود. همکارانش در کونامی او را مسخره می کردند و کونامی تنها یک شانس نهایی به او داد تا خودش را ثابت کند. خوشبختانه او با ساخت سری Metal Gear خودش را به کونامی و تمام تاریخ ثابت کرد تا موقعی که در چند ماه پیش کوجیما کونامی را ترک کرد.